اخبار انتشارات کتیبه نوین

سامانه نوین مجوز نشر برای تسهیل کار ناشران استانی و تهرانی است

فرهنگی و هنری نحوه چاپ کتاب‌های امتیاز نحوه نگارش و چاپ کتاب نحوه نوشتن کتاب دانشگاهی نرخ چاپ رنگی کتاب اول نرخ حق التالیف نشر کتاب فونت نمایشگاه کتاب تهران طرح جلد کتاب نمونه طرح جلد کتاب نمونه طرح جلد کتاب تذهیب نمونه طرح روی جلد کتاب نوشتن پایان نامه نوشتن کتاب نوشتن کتاب نوشتن کتاب برای رزومه نوشتن نوع جلد کتاب نوع فونت کتاب نوع فونت کتاب چه باشد؟ نوع فونت کتابها نوع و جنس جلد کتاب در صحافی هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب هزینه چاپ پایان نامه هزینه چاپ کتاب هزینه چاپ کتاب هزینه چاپ کتاب رمان هزینه چاپ کتاب شعر هزینه چاپ کتاب صفحه‌ای هزینه چاپ یک کتاب ویراستاری پایان نامه و کتاب ویراستاری کتاب کتاب چگونگی چاپ کتاب نحوه چاپ کتاب چاپ دیجیتال چاپ دیجیتال کتاب چگونه کتاب چاپ کنم چاپ کتاب در تیراژ کم تبدیل پایان نامه به کتاب چگونه کتاب چاپ کنیم اخذ مجوز چاپ گرفتن مجوز چاپ

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاح مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی فرهنگ و رسانه؛ رونمایی از سامانه نوین مجوز نشر کتاب و تجلیل از کتابفروشان پیشکسوت کشور ساعتی پیش با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد در ابتدای این برنامه گفت: امیدواریم با این برنامه که در واقع سه برنامه را شامل می شود، بتوانیم به خواسته های دیرین معاونت فرهنگی جامه عمل بپوشانیم. سامانه نوین مجوز نشر موضوعی است که در مقاطعی برخی از دوستان به سراغش رفته بودند اما خیلی ها فکر می کردند که به سرانجام نمی رسد و نشدنی است اما این کار با اصرار و پافشاری انجام شد.

وی با اشاره به برنامه تجلیل از کتابفروشان پیشکسوت افزود: کتابفروشی یکی از حلقه های اصلی رساندن محتوا به دست مصرف کننده است که در سیاست گذاری های فرهنگی ما مغفول مانده و باید تناسبی بین ناشران و کتابفروشان وجود داشته باشد. امیدوارم بتوانیم به مرور این نقیصه را برطرف کرده و تعداد کتابفروشی ها را افزایش دهیم زیرا کتابفروشی نه تنها محل عرضه کتاب هستند بلکه پاتوق فرهنگی و مایه دلخوشی بسیاری از جوانان هستند.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این برنامه گفت: وقتی به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد آمدم و در سفری به یکی از استان ها رفته بودم دغدغه ناشرین این رفت و آمدهای زیاد به اداره کتاب برای گرفتن مجوز بود. در گفتگوهایی که با ناشران استانی و شهرستانی داشتم این فاصله و مشکلاتی که مانند هزینه به آنها تحمیل می کرد، مهمترین دغدغه شان بود. گام اولی که برای حل این دغدغه برداشته شد که با همت دوستان فعال اداره کتاب و یا مدیریت توسعه کتابخوانی به سرانجام رسید، توسعه توکن ها بود؛ با این نگاه که شهرستان ها از امکان ها بهره مند شوند.

وی افزود: امروز دومین گام آن اتفاق مهم برداشته می شود و قدم دیگری است که ناشران شهرستانی و همچنین تهرانی شرایط بهتری نسبت به گذشته داشته باشند. از طرفی وظایف وزارت ارشاد هم با راحتی بیشتر انجام می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این که ناشر به لینک های همزمان دسترسی نداشته باشد باعث مراجعات حضوری به وزارتخانه و اتلاف زمان بود. کار در دولت الکترونیک با این ایده شروع شده بود که از مراجعات غیر ضروری و اتلاف زمان جلوگیری شود. بنابراین سامانه نوین اعطای مجوز نشر قدمی در جهت تسهیل چرخه نشر است که با حذف توکن ها و دسترسی انلاین انجام می گیرد. چون با تلفن همراه و سیستم های هوشمند، امکان برقراری ارتباط در این سیستم نوین وجود دارد و همچنین امکان قاچاق کتاب تا حداقل ممکن پائین آمده و یا از آن جلوگیری می شود. چون با سیستم جدید کتاب مجاز و غیر مجاز به سرعت تفکیک می شود که این مسئله یکی از دغدغه های مهم نشر ماست. از طرف دیگر وزارت ارشاد نیز وظایف حاکمیتی خود را در تجمیع آمار و امکانات مهیاتر می کند.

صالحی گفت: حوزه نشر قطعاً مسائل مختلفی دارد اما به طور اجمالی کاری که امروز انجام می شود یکی از گام های شاید به ظاهر محدود اما حتماً موثر است که در نتیجه آن تسهیلات را قدم به قدم برای ناشران فراهم می کنیم.

عضو هیئت امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کتابفروشی ها گفت: در حوزه کتابفروشان توجه به بحث کتابفروشی یکی از مسائل جدی بود که در دوره قبلی معاونت فرهنگی مطرح بود و آقای جوادی در دوره جدید این معاونت، آن را ادامه می دهد. با این نگرش کتابفروشی صرفاً محل فروش کتاب نیست بلکه یک پاتوق فرهنگی، اجتماعی است که فضای فرهنگی جامعه را زنده نگه می دارد. ممکن است برای نقل و انتقال کتاب، راه های دیگری هم باشد اما آن راه ها موجب زنده نگه داشتن کتابفروشی ها نمی شود. نباید بگذاریم کتابفروشی ها رو به افول رفته و چراغشان خاموش شود. به همین دلیل هم بحث تجهیز کتابفروشی ها و تأسیس فروشگاه های جدید مطرح شد و بحثی که در حال حاضر مطرح است، توسعه بیشتر آنهاست؛ اینکه نگذاریم کتابفروشی ها تعطیل شوند و یا حداقل کمتر چنین اتفاقی بیفتد. از طرف دیگر فرهنگ مراجعه به کتابفروشی را ارتقاء دهیم به این معنی که نسل جدیدمان عادت کند یا تشویق شود که مراجعه به کتابفروشی را بیاموزد و این آموزش در تربیت اجتماعی اش قرار گیرد. طرح هایی مثل عیدانه، تابستانه، پائیزه و زمستانه کتاب با همین نگاه اجرا شده و می شوند که ممکن است خیلی از نظر اقتصادی چشمگیر نباشند اما عادت مراجعه به کتابفروشی را گسترش می دهند.

وی افزود: جام باشگاه های کتابخوانی که در حال حاضر بیش از ۱۴ باشگاه را در بر می گیرد، باعث شده که اعضای این باشگاه ها مقید به خرید از کتابفروشی ها باشند. همچنین طرح دوشنبه های کتابخوانی در مهدکودک های شهرستان ها و تهران از چندی پیش آغاز شده و در تهران در حال حاضر ۱۲۰۰ مربی مهدکودک، آموزش می بینند و در شهرستان ها هم کار این مربیان از مدتی قبل آغاز شده است. در مجموع این فعالیت ها برای تبدیل این عادت به یک فرهنگ در رفتار اجتماعی است که نیازمند ایده های جدید، ابتکار و منابع است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بند ج ماده ۹۲ برنامه ششم هم دارد اتفاق می افتد که کتابفروشی ها بتوانند از تخفیفات عوامل انرژی، مولفه های مربوط به شهرداری و تأسیس در اماکن مسکونی بهره مند شوند. نگاه اصلی در این زمینه این است که کتابفروشی ها که دریچه های تنفسی شهر هستند بسته نشوند و توسعه پیدا کنند.

صالحی در پایان سخنان خود درباره بازگشایی کتابخانه مرکزی وزارت ارشاد گفت: امیدوارم این کتابخانه به عنوان یکی از کتابخانه های جدی اهالی فرهنگ تلقی شود. در کار این کتابخانه فترتی افتاد و این بازگشایی می تواند نقطه عطف جدیدی باشد. هر قدر بتوانیم این کتابخانه را به عنوان یک کتابخانه غنی تثبیت و خدمات رسانی اش را بیشتر کنیم، مخاطبان می توانند با احساس اطمینان به آن مراجعه و از خدماتش استفاده کنند.

اخبار انتشارات کتاب کتیبه نوین

صفحه اصلی سایت انتشارات کتیبه نوین

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *