اخبار انتشارات کتیبه نوین

کتابخانه عراقچی در تهران بازگشایی شد

انتشارات چاپ کتاب شعر بهترین روش چاپ کتاب بهترین فونت برای چاپ کتاب بهترین فونت برای کتاب پایان نامه‌ام را چگونه کتاب کنم پایان نامه را چگونه تبدیل به کتاب کنم پایگاه چاپ کتاب پخش کتاب پخش و توزیع کتاب پروسه چاپ کتاب تألیف پایان نامه تألیف کتاب تایپ کتاب تبدیل اشعار شخصی به کتاب تبدیل پایان نامه به کتاب تبدیل پایان نامه به کتاب ابعاد استاندارد کتاب تجدید چاپ تحریر و چاپ کتاب ترجمه کتاب تعرفه چاپ کتاب تعرفه چاپ کتاب شعر تعرفه قیمت چاپ رمان تغییر پایان نامه به کتاب توزیع و پخش کتاب تیرا‍‍ژ پایین کتاب جدیدترین کتابهای چاپ شده جلد پایان نامه چاپ افست چهاررنگ چاپ افست

به گزارش خبرگزاری مهر، کتابخانه مرحوم حاج حسین عراقچی واقع در منطقه ۵، همزمان با ایام دهه کرامت و در آستانه فرا رسیدن میلاد امام رضا(ع)، دیروز دوشنبه اول مرداد، با حضور مرتضی عراقچی فرزند مرحوم حاج حسین عراقچی، محمدربیع احمدخانی مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها، علی نیکنام انزابی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و تنی چند از مسئولان و کتابداران بازگشایی شد.

این کتابخانه به صورت حق انتفاع به مدت ۱۰ سال به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران واگذار شده است

مرتضی عراقچی در این برنامه، با اظهار امیدواری و خوشنودی از واگذاری کتابخانه به نهاد کتابخانه‌ها گفت: در همین مدت کم ما تحول و تغییر و پیشرفت را در این کتابخانه مشاهده می‌کنیم. اگر بخواهیم کشور به درستی پیشرفت کند باید سطح فرهنگ بالا رود و اولین و بهترین ابزار آن هم علاقه به کتاب خواندن است. اگر بتوانیم کاری کنیم که همه خوب کتاب بخوانند، علم و سواد مردم بالا می رود و از بسیاری از معضلات و مشکلات جامعه جلوگیری می شود.

وی در مورد تاریخچه کتابخانه گفت: زمین این کتابخانه برای مرحوم پدرم بود که قبل از انقلاب خریده بودند. تصمیم گرفته شد که به خاطر ایشان در این زمین کتابخانه ایجاد کنیم. آن موقع نهاد کتابخانه‌های عمومی وجود نداشت و کسی نیز برای طراحی نقشه کتابخانه کمکی نکرد. بعد از ساخت، کتابخانه در سال ۷۹ افتتاح شد. در ابتدا همه کتاب ها را با نظر آقای کلانتری، خودمان خریداری کردیم.

فرزند دیگر مرحوم عراقچی نیز در ادامه گفت: مشوق اصلی ما برای ایجاد کتابخانه مادر ما بود و افتتاح اولیه کتابخانه توسط ایشان صورت گرفت. هر خیری وقتی مکانی را به نیت خیر می سازد، آرزو دارد که آنجا به نحو احسن اداره ومدیریت و به نحو احسن‌تر استفاده شود. انگیزه اصلی این بوده که آن هدفی که شما در راستای کتاب و کتابداری دارید و نیز مفید بودن کتابخانه بیشتر محقق شود. یکی از کارهایی که در این مدت صورت گرفته کاهش یافتن حق عضویت بود که بسیار خوشحال کننده است و باعث تشویق اهالی محل می شود.

احمدخانی به عنوان سخنران بعدی این مراسم گفت: قول می دهیم که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تلاش و جدیت داشته باشد که این فضاهای کتابخانه ای را علی الخصوص فضاهایی که متعلق به خیرین است، به نحو احسن در اختیار علاقه مندان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: کارهای خیرخواهانه ابتدا مانند جوی های باریک هستند که اگر به تنهایی دیده شوند شاید به چشم نیایند اما از به هم پیوستن این جویبارها رود پرخروشی به وجود می‌آید و خوشا به حال کسانی که مانند راه یافتگان جاده وصال، توفیق تن سپردن به این رود را پیدا می‌کنند و بی‌دغدغه با روحیه سرشار از معنویت در مسیر خدا گام می‌گذارند.

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌ها خطاب به عراقچی گفت: امروز انسان از دیدن افراد خیری مثل شما به این دلیل خوشحال می‌شود که مسیری که شما پیدا و انتخاب کردید را می‌بیند و اینکه سرمایه‌تان را در چه مسیری صرف می‌کنید. کتابخانه‌سازی مقدمه‌ای برای کمال انسان‌هاست. خیرین افراد باهوشی هستند. چرا که با خدا معامله می‌کنند.

این مدیر آمار خیرین کتابخانه ساز را قرائت کرد که براساس آن ۷۲۳ باب از سال ۸۳ واگذاری کتابخانه از طریق خیرین، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بوده که ۲۰۶ هزار مترمربع را در مجموع دارند و ۱۴۷ باب از این ۷۲۳ کتابخانه، اهدا شده توسط خیرین با زیربنای ۴۴ هزار متر مربع است. در سال ۱۳۹۷، تعداد ۱۷ باب کتابخانه در اختیار نهاد قرار داده شده که ۵ کتابخانه از سوی خیرین اهدا شده است. از سال ۱۳۸۳، تعداد ۶۱۶ قطعه زمین با مساحت حدود ۵۰۳ هزار متر مربع در اختیار نهاد قرار داده شده است. ۱۲۰ قطعه از این زمین ها با ۷۶ هزار متر مربع را صرفا خیرین اهدا کرده‌اند. ۵۶ پروژه در حال احداث است که  در ۱۷ استان، ۴۰ هزار و ۲۱۹ مترمربع مساحت و ۲۸ هزار و ۱۱ مترمربع زیربنا دارند و ۱۸ باب آنها تکمیل و ۲۷ باب در شرف تکمیل و ۱۱ باب نیز، در دست اقدام است. در کل کشور ۳ هزار و ۴۶۷ باب کتابخانه عمومی فعال وجود دارد که ۹۳۰ باب آن مشارکتی و ۲۴ باب مستقل و مابقی از کتابخانه‌های عمومی نهاد هستند.

پس از ارائه آمار نیکنام با تشکر از خانواده عراقچی، در باره این کتابخانه گفت: این مجموعه ۷۵۶ متر مربع مساحت و ۵۰ هزار جلد کتاب دارد. هزار و ۲۰۰ نفر عضو فعال دارد که با توجه به عضویت رایگان در این چند روز اخیر، تعداد اعضا افزایش پیدا می کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران گفت: فعلا بخش کودک و نوجوان به صورت نمادین است و تغییراتی خواهد داشت. بخش نشریات را نیز حتما تقویت خواهیم کرد و همچنین بخش مرجع حتما برای محققین، بیشتر قابل استفاده خواهد شد. کسی که عضو کتابخانه عراقچی می‌شود، عضو سراسری کشور می‌شود و می‌تواند از تمام کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور بهره ببرد.

در پایان مراسم با اهدای لوح تقدیر، از مرتضی عراقچی و خانواده مرحوم عراقچی تقدیر شد.

کتابخانه عمومی عراقچی در منطقه ۵ شهر تهران به نشانی فلکه دوم صادقیه، خیابان آیت الله کاشانی، خیابان رامین شمالی واقع است.

اخبار انتشارات کتاب کتیبه نوین

صفحه اصلی سایت انتشارات کتیبه نوین

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *