اخبار انتشارات کتیبه نوین

قطار نشر ایران نه متوقف می‌شود و نه به عقب بر می‌گردد

قطار نشر ایران نه متوقف می‌شود و نه به عقب بر می‌گردد

به گزارش خبرگزاری مهر، آیین اختتامیه سی و هفتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و هفتمین جایزه جهانی کتاب سال عصر امروز چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ با حضور حسن روحانی و سیدعباس صالحی در تالار وحدت برگزار شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: اتفاقاتی در دو سال اخیر در ایران رخ داده است، اما مشکلات و سختی‌ها جامعه ایرانی را از پا نینداخته است.

وی افزود: علیرغم مشکلات اما حرکت پرتپش در همه حوزه‌ها و مسیری که شروع شده ادامه دارد. حوزه‌های فرهنگی هم  اینچنین است. اگر در حوزه اقتصادی ۳۱ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم و ارزش معاملات بورس در دی‌ماه ۵۰ درصد بیش از آذرماه بود و در حوزه خدمات‌رسانی هر هفته به ۳۰ روستا آب شرب آشامیدنی ارسال می شد، در حوزه فرهنگ هم شرایط اینگونه بود و این یعنی اینکه قطار حرکت ایرانی مستمر و پایدار است.

صالحی در ادامه با اشاره به متغیرها در حوزه کتاب گفت: متغیر نخست در عناوین کتاب‌هاست. شاید از ۲ سال قبل تبلیغات آغاز شده و شرایط سخت را اهالی فرهنگ تحمل می‌کردند، اما یکی از مسائل در حوزه نشر تعداد تولید کتاب‌های چاپ شده است. در سال ۹۸ در ۱۰ ماهه ابتدایی تا دی‌ماه، بیش از ۸۳ هزار عنوان کتاب چاپ شده که نشان می‌دهد ۱۳درصد بیش از سال گذشته بوده است.

صالحی ادامه داد: تیراژ کل ۱۲۱ میلیون نسخه است که در این زمینه نیز ۱۵ درصد بیش از سال گذشته است. معنای این متغیر معنادار این است که پدید آوردندگان و ناشران علی‌رغم‌ تحریم‌ها و فشارها، فراز و نشیب‌های اقتصادی که بر بازار تألیف و نشر اثر گذاشته، روح و فکر ایرانی تحت تأثیر این فشارها قرار نگرفته و قطار پایدار و مستمر ادامه دارد و ممکن است سنگ به آن بزنند و شیشه‌اش شکسته شود اما نه متوقف می‌شود و نه به عقب برمی‌گردد.

صالحی متغیر دیگر را حوزه اقتصاد نشر برشمرد و گفت: می‌دانیم شرایط سختی داریم اما با همه این احوال نمایشگاه کتاب تهران و ۲۳ نمایشگاه استانی در سال ۹۸ تاکنون برگزار شده است که تقریباً از همین فضای حرکت نمایشگاهی ۲۰۰ میلیارد تومان بازار نشر گردش مالی داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اقتصاد نشر گرچه رنجور بوده اما توقف و عقب‌گرد ندارد. در زیرساخت‌ها حرکت در حوزه فرهنگ همچنان ادامه دارد. از ابتدای سال جاری ۶۰ کتابخانه ساخته و ۲۰ کتابخانه تا پایان سال به اتمام می‌رسد و ۸۰ شهر و مرکز، کتابخانه‌ جدید به خود می‌بینند.

صالحی گفت:‌ حوزه فرهنگ مثل حوزه اقتصاد، حوزه اجتماعی و خدمات‌رسانی علی‌رغم اینکه با بنیه ضعیفی همراه بوده اما چون روح مقاوم ایرانی در آن است نشان می‌دهد سختی‌ها می‌آید و می‌رود اما ایران می‌ماند.

در ابتدای این آیین نیز حجت‌الاسلام مهدوی راد دبیر علمی سی و هفتمین دوره از کتاب سال گفت:‌ با توجه به اطلاعات ثبت شده کتاب‌ها در خانه کتاب، ما در این دوره ۴۶ هزار و ۲۵۴ نسخه کتاب چاپ اولداشتیم که توسط داوران ارزیابی شد. برخی از کتاب‌ها در غربالگری اولیه ریزش‌هایی داشتند اما در ۷۲ گروه که در ۱۲ موضوع در نظر گرفته شده بود ۲۱۳ اثر به مرحله دوم رسید که این آثار توسط ۶۵۰ داور بررسی شد. هرچند هر کتاب توسط سه داور مورد ارزیابی قرار می‌گرفت.

مهدوی راد به بخش خارجی (جایزه جهانی) هم اشاره کرد و گفت:‌ در این بخش هم ۲ هزار اثر وارد چرخه داوری شد و به این دلیل که ما در این بخش تقدیری نداریم شش اثر برگزیده خواهند شد. مجموعاً در این دوره ۱۳ برگزیده و ۴۲ تقدیری خواهیم داشت که افراد شایسته تقدیر در مراسم جداگانه تجلیل خواهند شد.

دبیر علمی کتاب سال افزود: آگاهی بسیار مهم است و انبیاء برای آن مبعوث شدند ضمن اینکه ما تلاش خود را می‌کنیم آثار برتر را از طریق این جایزه معرفی کنیم و پس از معرفی جلسات ارزیابی و آسیب‌شناسی را برگزار می‌کنیم و پس از نمایشگاه کتاب مجدداً فراخوان دوره آینده را منتشر می‌کنیم.

وی اضافه کرد: پس از این همه تلاش و فعالیت دو سالی است جریانی به راه افتاده و برخی کتاب‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند اما ما توصیه می‌کنیم که از ماه آینده دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی منتخبان کتاب سال را ارزیابی کنند چرا که ما امسال از پنج استان برگزیده و شایسته تقدیر داریم این آثار باید مورد بررسی قرار گیرند که مشخص شود براساس چه مؤلفه‌هایی برتر معرفی شده‌اند.

اخبار انتشارات کتاب کتیبه نوین

صفحه اصلی سایت انتشارات کتیبه نوین

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *