اخبار انتشارات کتیبه نوین

نگاهی به شهرک بین‌المللی کتب مصور در فرانسه/کتاب مصور، هنر نهم شد

نگاهی به شهرک بین‌المللی کتب مصور در فرانسه/کتاب مصور، هنر نهم شد

به گزارش خبرنگار مهر، متنی که در زیر می‌آید، گزارشی است که رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه از شهرک بین‌المللی کتب مصور و تصویر این کشور که در شهر آنگولم قرار دارد، تهیه کرده است.

این شهر به‌عنوان یک مرکز فرهنگی مهم که سالانه گردشگران زیادی هم به خود جذب می‌کند، اهمیتی ویژه‌ای دارد و می‌تواند به عنوان الگویی برای دیگر کشورها نیز مطرح باشد.

مشروح متن مورد اشاره در ادامه می‌آید؛

شهرک بین‌المللی کتب مصور و تصویر که در شهر آنگولم (Angoulême) فرانسه قرار دارد، مرکزی فرهنگی با ماهیت صنعتی و تجاری است که از محل اعتبارات وزارت فرهنگ و ارتباطات و استانداری مربوطه ساخته شده است. در این شهرک بخش‌های مختلف مانند موزه کتب مصور، کتابخانه، گالری‌های هنری، مرکز اسناد، اقامتگاهی برای هنرمندان بین المللی، کتابفروشی مرجع، سینما و همچنین مرکز همایش و… که همگی در زمره آثار میراث ملی فرانسه ثبت شده‌اند، قرار دارد. در این شهرک هر سال نمایشگاه‌های متعدد، دیدارهای هفتگی با مولفان و ناشران، نشست‌های فرهنگی و … برگزار می‌شود و از این بابت شهرک فوق، یک پل ارتباطی فرهنگی به حساب می‌آید.

انگیزه اولیه تاسیس این‌شهرک در شهر آنگولم، محلی برای برگزاری «جشنواره بین المللی کتب مصور» در این شهر بوده که از سال ۱۹۷۴ کار خود را آغاز کرد و امروزه به مهم‌ترین جشنواره کتب مصور در جهان تبدیل شده است. اقدامات اولیه برای ساخت این شهرک فرهنگی از سال ۱۹۸۴ در زمان وزارت جک لانگ، وزیر فرهنگ فرانسوا میتران، رئیس جمهور وقت فرانسه که قصد داشت مرکز ملی کتب مصور و تصویر را راه اندازی کند، آغاز شد و سرانجام این مرکز در سال ۱۹۹۰ به مرحله افتتاح رسید. پس از آن بخش‌های مختلف نظیر کتابخانه در مقاطع مختلف طراحی و به آن اضافه شد.

وزارت فرهنگ و ارتباطات فرانسه که سال‌های ۲۰۲۱- ۲۰۲۰ را «سال کتب مصور در فرانسه» اعلام کرده، در سی‌امین سالگرد تاسیس شهرک بین المللی کتب مصور و تصویر، طی بیانیه‌ای ساخت این شهرک را عاملی برای جهش و رونق کتب مصور به عنوان هنر نهم معرفی کرده است. در بیانیه وزارت فرهنگ فرانسه آمده است که به رغم گذشت یک سال از شیوع ویروس کرونا تمام برنامه‌هایی که برای سال کتب مصور پیش بینی شده بود، انجام شد.

در این‌خصوص پی یر لانگرتی، مدیر کل این شهرک می‌گوید: این شهرک تنها نهاد در فرانسه است که حجم وسیعی از آثار ثبت شده در فهرست میراث ملی در زمینه کتب مصور را در اختیار دارد به گونه‌ای که از این نظر اولین در اروپا و دومین در جهان است. همچنین هر سال حدود پنجاه مولف در این حوزه که ۶۰ درصد آنها خارجی هستند، در خانه هنرمندان این شهرک اقامت می‌کنند. در کتابخانه این شهرک ۴۸ هزار کتب مصور در دسترس عموم قرار دارد. به علت برگزاری جشنواره بین المللی کتب مصور در شهر آنگولم سازمان آموزشی، علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در سال ۲۰۱۹ آنگولم را به عنوان «شهر خلاق» نام گذاری کرد.

وی درخصوص برنامه‌های این‌شهرک اشاره کرد: ما تاکنون حدود ۲۰ توافق بین المللی همکاری با اولویت کشورهای اروپایی و افریقایی امضا کردیم. به طور مثال با کشورهای حوزه بالکان برنامه‌هایی در دست اجرا داریم یا در آفریقا در برنامه هفته فرهنگی افریقا ۲۰۲۰ مشارکت داشتیم.

وی همچنین به انتشار «دانشنامه یا کتاب مرجع» کتب مصور اشاره کرد و گفت: این کتاب در اصل به مثابه سفری مهیج در جهان جذاب هنر نهم تلقی شده و مقوله کتب مصور دیگر به یکی از مولفه‌های اساسی در سیمای فرهنگی فرانسه مبدل شده است. کتب مصور مانند سینما هم هنر است و هم صنعت و ما امیدواریم بتوانیم توازن اقتصادی در این بخش را نیز پیدا کنیم تا بتوانیم به خوبی حق تالیف مولفان این بخش را بپردازیم.

دانشنامه کتب مصور از سوی شهرک بین المللی کتب مصور در انتشارات روبر لافون، در ۹۲۸ صفحه و به بهای ۳۰ یورو منتشر شده است.

اخبار انتشارات کتاب کتیبه نوین

صفحه اصلی سایت انتشارات کتیبه نوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *