جغرافیای روستا (با نگاهی به سلامت اجتماعی و سبک زندگی روستایی)

اشتراک گذاری:

جغرافیای روستا (با نگاهی به سلامت اجتماعی و سبک زندگی روستایی)

دسته:

عنوان کتاب:

جغرافیای روستا (با نگاهی به سلامت اجتماعی و سبک زندگی روستایی)

نویسندگان: دکتر نغمه صاحبی، دکتر شینا زینعلی تاجانی، اسحق کنعانی
ناشر: کتیبه نوین
قطع کتاب: وزیری
شابک: 978-622-307-456-1
تعداد صفحه: 146

قیمت محصول:​

معرفی کتاب: نگرش انتزاعی به روستا، چه در سطح سیستم روستایی (بصورت تقسیم موضوعی روستا به بخش‌های اجتماعی، اقتصادی، خدماتی) و چه در سطوح بالاتر زنجیره سکونتگاه‌های روستایی، شهری و ملی (که روستا جزئی از نظام‌های بزرگ‌تر است) باعث می‌شود که شناخت واقعی از موضوع به دست نیاید. بدیهی است که تصمیم‌گیری براساس اطلاعات نادرست نمی‌تواند به اهداف درستی منجر شود.

توسعه فرآیندی سیستمی است و نه تولیدی، فرآیندی که در جریان تدریجی، برقراری و عمل از شرایط و عوامل زمانی و مکانی تأثیر می‌پذیرد و براساس این عوامل تحول می‌یابد و درک این مفهوم از توسعه نیازمند نگرش سیستمی است.

هرگونه برنامه برای توسعه روستایی باید با توجه به روابط درونی و بیرونی سیستم با نظام‌های مختلف جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی تنظیم شود. بر این اساس توسعه هر روستا به‌عنوان وجود و ماهیتی سیستمی برنامه ویژه خود را می‌طلبد که برای رسیدن به چنین ساز و کار پویایی مشارکت مردم در جریان توسعه و برنامه‌ریزی برای اجتناب‌ناپذیر است.

در کل مهاجرت هم در مناطق روستایی منجر به تعدیل فقر می‌گردد؛ بنابراین سیاست‌هایی که اعمال می‌گردد می‌باید با این واقعیت مطابق گردند، نه اینکه مهاجرت به شهرها تشویق گردد، چرا که مهاجرت به هر حال صورت می‌گیرد، بلکه می‌باید تخصیص اعتبارات مطابق با وضعیت مهاجرت گردد. سعی در ارتقاء وضعیت مشاغل غیررسمی هم در شهرها و هم در روستاها (که اخیراً بر روی درآمد حوالجات پایه‌گذاری شده)، احتمالاً در کاهش فقر مؤثرتر از سیاست‌های محدود کردن مهاجرت یا محدود کردن فعالیت بخش غیررسمی خواهد بود.

مشخص شده که مهاجرت به شهرها گریزناپذیر است و دولت‌ها می‌باید طرح‌های خود را مطابق با این واقعیت بریزند. سیاست‌هایی که روندهای موجود کنونی را می‌پذیرند مؤثرتر خواهند بود تا سیاست‌هایی که درصدد تغییر روندهای موجود هستند. سیاست‌هایی که با واقعیت‌های موجود سازگار می‌گردند، احتمال موفقیت بیشتری دارند تا سیاست‌هایی که قصد کنترل و در دست گرفتن اوضاع را دارند.

در گذشته سرزمین پهناور ایران دارای سکونتگاه‌های شهری، روستایی و عشایری بوده است. با گذشت زمان، از تعداد سکونتگاه‌های روستایی کوچک کاسته و در مقابل، به تعداد سکونتگاه‌های روستایی بزرگ‌تر افزوده شده است. در سال‌های اخیر بسیاری از این روستاهای بزرگ از نظر سیاسی و مدیریتی به شهر ارتقا پیدا کرده‌اند؛ اما پدیده نوظهور، پیدایش سکونتگاه‌های گسترده و در حال رشد پیرامون کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ ناحیه‌ای است که نه خصوصیات اصیل روستایی دارند و نه از ویژگی‌های مرسوم شهری برخوردارند. روند این تحول و مدیریت آنان موضوعی است که اگر به آن توجه جدی نشود می‌تواند منشأ خسارات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای آینده کشور باشد.

اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهند، مؤلفه‌های سبک زندگی در میان نسل سوم متفاوت از نسل‌های اول و دوم ساکن در روستاست؛ اما این تفاوت برخلاف جامعه شهری به معنای شکاف نسلی در روستا نیست؛ بلکه نسل‌های اول و دوم به نوعی با نسل سوم در به‌کارگیری سبک زندگی نوین همراه شده‌اند؛ و در مواردی خود نیز متأثر از آن شده‌اند. در مجموع می‌توان گفت متغیر نسل نقش مهمی در تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی روستایی دارد. نتایج: مسیر تغییرات به سمت افزایش تقاضا برای خرید کالاهای مصرفی است. بطوری که «ضرورت تزیینی» وسایل زندگی بیش‌تر از «ضرورت کارکردی» آن‌هاست. در برنامه‌ریزی‌های توسعه روستایی می‌بایست تغییرات و پیامدهای آن مورد توجه قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها: نگاهی به جغرافیای روستا و تاریخچه آن در ایران، تعریف روستا، تعریف توسعه، توسعه‌ی روستایی و مفهوم آن، توسعه همه‌جانبه روستایی، آثار و پیامدهای توسعه روستایی، تاریخچه توسعه روستایی در ایران، موانع توسعه روستایی در ایران، جایگاه توسعه روستایی در برنامه‌های توسعه ایران، راهبردهای توسعه روستایی، راهبرد نیازهای اساسی، راهبرد روستا شهر، نظریه‌های توسعه‌نیافتگی، نظریه نوسازی، نظریه‌پردازان نظریه نوسازی، نظریه ساخت اجتماعی و رشد هوزلیتز، نظریه لرنر، نظریه مراحل رشد روستو، شومپیتر، نظریه تفکیک ساختاری نیل اسملسر، نظریه خرده‌فرهنگ راجرز، نظریه روان‌شناختی هوزلیتز و دیگران، نظریه وابستگی، نظریه انگیزه به پیشرفت، آسیب‌شناسی عوامل اجتماعی و نقش آن در زندگی روستایی، آسیب‌شناسی اجتماعی زندگی روستا، مروری بر گفتمان‌های روستاپژوهی ایران، سلامت اجتماعی، عوامل مؤثر بر سلامت اجتماعی، پایگاه اقتصادی اجتماعی، شعاع عوامل اجتماعی در فرهنگ‌های متفاوت، عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت چیست؟، ریشه‌های نگرش اجتماعی به سلامت، ارتباط عوامل اجتماعی و پیامدهای سلامت، رابطه عوامل اصلی اقتصادی- اجتماعی با سلامت، گرادیان اجتماعی، شرایط دوران ابتدایی زندگی، انزوای اجتماعی، عوامل مؤثر بر حمایت اجتماعی در روستا، شرایط اقتصادی و اجتماعی (نقش کار و بیکاری) در روستا، حمایت و انسجام اجتماعی و خانوادگی، بحران هویت، بررسی چرایی طلاق در خانواده‌های روستایی، افزایش طلاق در خانواده‌های روستایی سبک زندگی و تغییرات در زندگی روستا، حرکت از سبک زندگی سنتی به سبک زندگی نوین در زندگی روستایی، فرهنگ دهقانان و روستا زدگی شهرها، جوانانی که دیگر روستایی نیستند!، جایگاه من در این سبک زندگی این نیست، استفاده از الفاظ برای تمایز میان طبقات اجتماعی، تعریفی ساده و کامل از سبک زندگی، تغییرات سبک زندگی در جامعه روستایی با نگاهی به نسل جدید، تئوری‌های نسلی، تعریفی جامعه‌شناسانه از نسل، اینگلهارت و چالش‌های تعریفی تا اثباتی، پدیده‌های قابل اعتنای جامعه و ارزش‌ها، جابجایی بلندمدت ارزش‌ها، اختلافات بین نسلی

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “جغرافیای روستا (با نگاهی به سلامت اجتماعی و سبک زندگی روستایی)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی