اخبار انتشارات کتیبه نوین

معرفی راه یافتگان نهایی به دومین دوره جایزه جمالزاده

معرفی راه یافتگان نهایی به دومین دوره جایزه جمالزاده

به گزارش خبرگزاری مهر، دبیر ادبی این جایزه با اعلام این خبر گفت: در بخش داستان آزاد از میان ۸۶۹ اثر رسیده ۸۴ مورد و در بخش داستان اصفهان نیز از ۱۸۸ داستان ارسالی، ۳۹ اثر به فینال جشنواره راه یافتند. زندگی نگاره‌های کرونا دومین بخش پرطرفدار جایزه امسال بود که ۲۹۴ اثر در آن دریافت کردیم و پذیرای ۶۹ اثر در مرحله نهایی جایزه از این بخش شدیم، همچنین ۸۷ زندگی نگاره در بخش اصفهان به دبیرخانه جایزه ارسال شده بود که ۲۱ اثر از آن در فینال به رقابت گذاشته می‌شود.

مجید قیصری با اشاره به روند کار هیئت انتخاب این جایزه و ملاک‌های داوری و نحوه انجام آن، ادامه داد: در جشنواره امسال سه گروه انتخاب در بخش‌ داستان‌های آزاد،‌ داستان‌های اصفهان و زندگی نگاره‌های کرونا و اصفهان داشتیم که هیات انتخاب هربخش با این نگاه که بهترین داستان‌ها را به دست داوران نهایی برسانند، آثار را خواندند.

وی اضافه کرد: میزان اهمیت شخصیت پردازی،‌ چگونگی انتخاب زبان و زاویه دید از جمله معیارهای داوری آثار ارسالی در بخش داستان بود. مواردی همچون داشتن متن و زبان تصویری و محکم، صاحب لحن خوب بودن و موضوع را به درستی پرداخت کردن و بدون غلط نوشته شدن در بخش زندگی نگاره‌ها دارای اهمیت خاصی بود که در داوری ها لحاظ شد.

دبیر ادبی دومین جایز جمالزاده با اشاره به حضور ۳ برگزیده نخستین جایزه جمالزاده در ترکیب هیات انتخاب جشنواره دوم گفت: شورای سیاست گذاری جشنواره امسال بر آن شد که برگزیدگان و برندگان سال قبل در تجربه انتخاب و داوری جشنواره امسال حضور داشته باشند تا میزان صداقت جشنواره و اهمیت نیروهای نخبه جوان در مسیر برگزاری جایزه جمالزاده لحاظ شود.

قیصری افزود: اینکه شرکت کنندگان بدانند نویسنده‌ای مثل خودشان که توانسته روی سکوی برندگان بایستد حالا در تصمیم گیری جایزه سهیم است؛ اعتمادی دوسویه ایجاد می‌کند. در واقع این روند هم اعتماد داوران به نویسندگان و فعالان جوان و هم اعتماد شرکت کنندگان جایزه به جشنواره را نشان می‌دهد و نشانگر این است که همه در جایزه جمالزاده سهیم هستند و نیروهای جوان جایگاه خاصی دارند.

وی با معرفی ترکیب هیات انتخاب دوره دوم جمالزاده ادامه داد: فرهاد بردبار، محمداسماعیل حاجی علیان و ناهید عصمتی در  بخش آزاد، سارا خسروی، مهدی باتقوا و مریم منوچهری داور در بخش داستان‌های بخش اصفهان و محمدرضا رهبری، مکرمه شوشتری و سعید معتمدی در بخش زندگی نگاره‌ها به خوانش آثار در مرحله انتخاب پرداختند.

دبیر ادبی دومین جایزه جمالزاده همچنین ۱۴ تیرماه را زمان اعلام برگزیدگان نهایی جایزه عنوان کرد و گفت: با توجه به  بحرانی بودن وضعیت و ادامه شیوع کرونا برگزیدگان نهایی را طی مراسمی به صورت مجازی معرفی می‌کنیم که بزودی جزییات آن اعلام می‌شود.

 فهرست نامزدهای جایزه جمالزاده در بخش‌های مختلف در خروجی سایت جایزه جمالزاده به آدرسjamalzadehaward.ir   قابل دسترسی است.

اخبار انتشارات کتاب کتیبه نوین

صفحه اصلی سایت انتشارات کتیبه نوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *